fredag 26. februar 2010

Når det kravler og kryr

På onsdag begynner barneskolene på igjen etter 3 måneders sommerferie. Ferie for barna i Belén betyr mye tid til å spille volleyball i gatene, og leke med hundene som ikke sier nei takk til oppmerksomhet og kontakt. Det er lett å glemme å vaske seg ordentlig, og med alt søppelet som flyter i vannet og ligger strødd hvor enn man snur seg, er vekstvilkårene for bakterier og andre småkryp optimale. Dagens mål for samlingen med barna i ”Crea Belén” var å fri hodebunner og hår fra lus. De tredve oppmøtte i sektor fem ble delt i tre grupper. Jeg tok med meg den ene gruppen hjem til Kristoffer, en av guttene i gruppen min, hvor vi fikk bruke vann. Hver enkelt fikk utdelt en luskam, og jeg stod for innsåping og skylling av hår. Til å begynne med var det ikke noen som hadde lyst til å væte håret og ta i såpe. Men etter oppdagelser av store svarte lus ved bare å dra luskammene gjennom håret, ble vannslangen og såpeflasken populære redskaper i kampen mot de ubudne gjestene. Først måtte håret vætes, deretter innsåpes. Såpen skulle virke i 10-12 minutter, og deretter kunne håret kammes, for så å skylles for såpe og døde kryp. Barna lagde en slags konkurranse om hvem som kunne finne flest lus. Dette utviklet seg til vannkrig når en av jentene kastet håndkledet med oppsamlede lus på en av de andre guttene. Glade, våte og lusfrie vendte de tilbake til husene sine. Med vissheten om at de nå bedre kan konsentrere seg på første skoledag var også jeg glad. Våt var jeg også; lyse jenter er alltid populære blinker i vannkriger. Jeg har imidlertid tvilt litt på om jeg er lusfri…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar